E-skierowanie, które wystawił Tobie lekarz trafi bezpośrednio do oddziału wojewódzkiego NFZ. Nie przesyłaj i nie przynoś wydruku e-skierowania do oddziału NFZ! Fundusz poinformuje Cię pisemnie (do 30 dni) o nadanym numerze, kwalifikacji lekarskiej i okresie oczekiwania.

W skierowaniu lekarz uwzględnił wskazania i przeciwwskazania do leczenia. Określił, czy jesteś zdolny do samoobsługi. Odpowiedź tak, to warunek konieczny do leczenia uzdrowiskowego. Odpowiedź nie uniemożliwi zakwalifikowanie do leczenia uzdrowiskowego.

W NFZ lekarz balneolog oceni Twoje skierowanie. Sprawdzi, czy są wskazania do leczenia oraz w jakiej formie powinno się odbyć. Weźmie pod uwagę Twój stan zdrowia.

Przeciwwskazania do leczenia uzdrowiskowego

  • stan zdrowia uniemożliwiający korzystanie z naturalnych surowców leczniczych,
  • choroba zakaźna,
  • ciąża i połóg, czynna choroba nowotworowa oraz:
  • do 5 lat w przypadku: czerniaka złośliwego, białaczki, ziarnicy złośliwej, chłoniaków złośliwych, nowotworów nerki, od zakończenia leczenia operacyjnego, chemioterapii lub radioterapii (z wyłączeniem leczenia hormonalnego).
  • Wspólny wyjazd – Jeżeli chcesz pojechać z drugą osobą – napiszcie do NFZ prośbę o wspólny wyjazd. Możesz to zrobić korzystając z IKP, e-mail, poczty lub złożyć w naszym Oddziale (pismo niezależnie o formy złożenia musi zawierać własnoręczny podpis osób zainteresowanych lub podpis kwalifikowany). Jeżeli ze względów zdrowotnych i organizacyjnych będzie to możliwe, NFZ skieruje Was razem.

WAŻNE! Wasze skierowania muszą być wystawione na schorzenia, które leczymy w jednym uzdrowisku i przekazane do nas w tym samym czasie. NFZ nie może

  • też połączyć skierowań pacjentów z różnych oddziałów Funduszu.
  • Leczenie uzdrowiskowe w warunkach stacjonarnych
  • Pobyt w szpitalu uzdrowiskowym, w tym uzdrowiskowa rehabilitacja
  • dla dorosłych są bezpłatne. Pobyt w sanatorium uzdrowiskowym jest częściowo odpłatny za zakwaterowanie i wyżywienie. Opłata za jeden dzień pobytu
  • pacjenta zależy od standardu pokoju oraz okresu rozliczeniowego (letni/zimowy).
  • Jej wysokość określa Minister Zdrowia. Szczegółowe informacje otrzymasz od nas pisemnie wraz z informacją o wyznaczeniu miejsca i terminu leczenia.
  • Pamiętaj, że my nie pośredniczymy w przyznawaniu pokojów i nie mamy wpływu na zakwaterowanie w pokoju jednoosobowym. Kwestię pokoju ustal
  • z sanatorium, do którego jesteś kierowany.
  • Leczenie uzdrowiskowe ambulatoryjne
  • Sam wybierasz termin i miejsce leczenia, tam gdzie mamy zawarte umowy. We własnym zakresie organizujesz sobie wyżywienie i zakwaterowanie.
  • NFZ zapewnia tylko zabiegi. Leczenie w tym trybie trwa od 6 do 18 dni zabiegowych, od poniedziałku do soboty włącznie.

Poinformuj NFZ pisemnie gdzie i kiedy planujesz leczenie. Możesz wysłać list, e-mail lub zgłosić przez IKP (pismo niezależnie od formy złożenia musi zawierać własnoręczny podpis osób zaineresowanych lub podpis kwalifikowany). Informację taką może też wpisać w e-skierowaniu lekarz.

Leczenie uzdrowiskowe dzieci

Uzdrowiskowe leczenie szpitalne dzieci od 3 do 18 lat jest bezpłatne dla dziecka. Uzdrowiskowe leczenie dzieci w wieku od 3 do 6 lat pod opieką dorosłych jest bezpłatne dla dziecka.

WAŻNE! Opiekun ponosi pełne koszty pobytu.

Za co NFZ nie ponosi kosztów:

  • za przejazd do sanatorium oraz za powrót do domu;
  • za pobyt opiekuna;
  • za inne opłaty dodatkowe, np. za parking czy telewizję.
  • za opłatę klimatyczną, która jest ustalana i pobierana przez gminę uzdrowiskową.

Prośba o zmianę miejsca lub terminu leczenia

Jeżeli nie możesz skorzystać z przyznanego leczenia – napisz do NFZ pismo.

WAŻNE! Podaj powód i udokumentuj, że nie możesz jechać na przyznany już turnus. Jak możesz to udokumentować? Może to być kopia dokumentu wskazująca na zaplanowane już leczenie, zaświadczenie o nagłej chorobie wystawione przez lekarza, kopia wezwania do urzędu, kopia biletów na podróż w terminie przypadającym na wyznaczony przez nas turnus.

Jeśli NFZ uwzględni Twoje uzasadnienie rezygnacji z przyznanego turnusu – otrzymasz nowy termin leczenia lub nowe miejsce. Jeśli nie – informację w tej sprawie otrzyma w postaci elektronicznej lekarz wystawiający skierowanie. Ty otrzymasz również pismo w tej sprawie przekazane na adres wskazany w skierowaniu.

Zwroty

O dostępność turnusów ze zwrotów zapytaj telefonicznie pod numerem 22 279 67 02, który jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 12.00. Pracownik pod telefonem wskaże aktualnie dostępne miejscowości uzdrowiskowe i szybkie terminy leczenia uzdrowiskowego.

Czas rozpoczęcia leczenia w przypadku zwrotów jest zawsze krótszy niż 14 dni.

Pamiętaj, że ze zwrotów możesz skorzystać, jeżeli jeszcze nie wyznaczyliśmy Ci turnusu w uzdrowisku oraz gdy minęło 18 miesięcy od ostatniego leczenia uzdrowiskowego.

Gdzie sprawdzisz status skierowania

Jak uzyskać informacje o leczeniu uzdrowiskowym?

Bardzo wiele przydatnych i szczegółowych informacji o leczeniu uzdrowiskowym jest na stronie internetowej pod adresem:

https://www.nfz-warszawa.pl/dla-pacjenta/co-kazdy-pacjent-wiedziec-powinien/leczenie-uzdrowiskowe/

Jeśli chcesz telefonicznie uzyskać informacje o leczeniu uzdrowiskowym skontaktuj się z nami pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta:

800 190 590, który jest czynny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Informacja udostępniona dzięki

Udostępnij wpis
Sprawdź również

Zapraszamy do bezpłatnego szczepienia przeciw krztuścowi dla kobiet w ciąży w ramach POZ

Wszystkie kobiety należące do naszej przychodni, będące w ciąży, które ukończyły 27tc […]

Październik to miesiąc świadomości raka piersi

Od lat październik uznawany jest na całym świecie za miesiąc świadomości na […]